Leder av Hovedstyret
Oppdrag:
- LIF trenger å arbeide strukturert med utvikling av klubben på alle områder og nivåer
Ansvar:
- Hovedstyret og styrets leder har det overordnede ansvar for at klubben til enhver tid utvikler seg innenfor prioriterte områder i henhold til visjon, strategi og mål , blant annet gjennom utvikling, implementering og gjennomføring av løpende tiltaksplaner, samt løpende evaluering og justeringer av planverket
- Hovedansvar for arbeidet i HS
- Talsperson for klubben mot interne og eksterne målgrupper
- Tett dialog med ALLE funksjonsområder (utvalg) i klubben – på alle nivåer
- Representere LIF i fotballens- og idrettens organer
Leveranser:
- Forberede og lede HS-møtene
- Delta i relevante møter i og utenfor LIF, der dette er nødvendig/ønskelig
- Oppfølging av daglig leder/administrasjonen
- Oppfølging av vedtak gjort av HS – i samarbeid med administrasjonen/funksjonsansvarlige I HS
- Oppfølging av klubbens eksisterende planverk, samt initiere evaluering og justering av planverket som et levende og effektivt styringsverktøy
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyret
- Daglig leder / administrasjonen
- Gruppe- / avdelings- / funksjonsansvarlige i LIF
- Eksterne målgrupper som påvirker LIFs rammebetingelser (samarbeidspartnere, kommune, sponsorer, idrettsråd etc.)
- Fotballens organer (NFF, AFK m.fl.)
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Erfaring med organisasjonsutvikling
- Ledererfaring
- Analytisk og strategisk kompetanse
- Visjons- , mål- og resultatorientering
- Samarbeidsevner (motivere, samordne og kontrollere)
- Struktur-, system- og gjennomføringskompetanse
- Kompetanse og erfaring i relasjonsbygging
Daglig leder
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger daglig administrasjon/ledelse av det som skjer i klubben.
- LIF trenger å besvare henvendelser som kommer per telefon og e-post.
- LIF trenger daglig ledelse/oppfølging av annet personal som er ansatt/engasjert i klubben.
- LIF trenger å ha daglig/jevnlig kontakt med kommune, NFF, NIF, krets og andre klubber.
- LIF trenger oversikt på helheten.
- LIF trenger budsjetthåndtering – lage budsjett, følge opp regnskapene hele året slik at klubben til enhver tid har oversikt over klubbens økonomi.
- LIF trenger økonomistyring på daglig basis – godkjenne fakturaer før betaling.
- LIF trenger å sørge for at alle søknadsprosesser inn mot NFF, NIF, kommune og lotteritilsyn gjøres innenfor de datoene som er satt.
- LIF trenger ett bindeledd mellom hovedstyret og klubben.
- LIF trenger at hovedstyremøtene går som planlagt – forarbeid, sekretæroppgaver og etterarbeid slik at hovedstyret kan gjennomføre møtene på en god måte og at vedtak/oppgaver blir fulgt opp i etterkant.
- LIF trenger at årsmøtene går som planlagt – forarbeid, sekretæroppgaver og etterarbeid slik at årsmøtet kan gjennomføres på en god måte og at vedtak/oppgaver blir fulgt opp i etterkant.
Ansvar/Hva:
- Ansvarlig for den daglige driften av klubben.
- Ansvarlig for alle ansatte i klubben.
- Ansvarlig leder inn mot NFF, Krets, kommune og andre klubber.
- Ansvarlig for alle søknadsprosesser inn mot NFF, NIF, kommune og eventuelle andre aktører.
- Ansvarlig for den daglige økonomistyringen.
- Ansvarlig for rapportering til hovedstyret gjennom hele året.
- Ansvarlig for at protokoller blir skrevet og sendt ut til medlemmer av hovedstyret.
- Ansvarlig for at årsmøteprotokoll blir skrevet og signert av 2 desisorer.
- Ansvarlig for at rutiner i administrasjonen er velfungerende slik at de ansatte kan gjennomføre oppgavene sine på en best mulig måte – dette i samråd med ansatte.
- Ansvarlig for å avholde 2 medarbeidersamtaler per år med alle ansatte.
Leveranse/Hvordan:
- Etablering av mandagsmøter der alle ansatte i administrasjonen gjør opp status.
- Sørge for at oppgaver blir løst kontinuerlig på best mulig måte som ligger under administrasjonen sitt ansvarsområde.
- Få på plass tydelige arb.instrukser rundt alle ansatte i administrasjonen – og følge opp dette kontinuerlig. Tydeliggjøre hvem som gjør hva og hvor ansvaret ligger.
- Holde oversikten på alt som skjer i klubben – via ledere av utvalg og hovedstyret og andre ressurspersoner.
- Lage overordnede handlingsplaner for administrasjonen – både på kort og lang sikt.
- Hvem samarbeider rollen mest med?
- Ansatte i klubben
- Leder hovedstyret
- Hovedstyrets medlemmer (leder av utvalgene)
- Ansatte i krets, NFF, andre klubber og kommune
- Leder av eventuelle grupper
- Andre ressurspersoner
Hvilken kompetanse er kritiske for å lykkes i denne rollen:
- Gode samarbeidsevner
- Evnen til å ha flere baller i luften samtidig
- Strukturert
- Gjennomføringsevne
- Ha nok tid – ingen 0800-1600 jobb
- Se helheten for hele klubben
- Omgjengelig
- Tålmodig
- Ledererfaring
- Flink til å prioritere
- Engasjement for fotballen – klubben
- Kreativ – nytenkende
- Tørre og spørre om hjelp – bruke ressurspersoner rundt seg/andre klubber
Anleggsansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger å ha en plan for utviklingen av anleggene på Rolvsrud og Hammer.
- LIF trenger å ha god dialog med kommunen ift driftstilskudd og utvikling av kommunale anlegg.
Ansvar/Hva:
- Etablere et anleggsutvalg for utvikling av anlegg.
- LIF’s langsiktige plan for Rolvsrud og Hammer.
- Ha dialog med kommunen for å sørge for at de ivaretar sitt driftsansvar på Rolvsrud, dokumentere behov for driftsstilskudd og påvirke kommunes utvikling av Rolvsrud og Hammer.
Leveranser/Hvordan:
- Etablering av anleggsutvalg.
- Lage LIF’s plan/ønsker for anleggsutvikling.
- Oppfølging av kommunen/idrettsrådet ift deres ansvar.
- Medlem av idrettsrådet
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyre
- Daglig leder
- LIF’s ansatte innen anleggsdrift
- Kommunen/Idrettsrådet
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Erfaring fra drift av anlegg og prosjektering.
- Ledererfaring.
- Samarbeidsevner.
- Strukturert og god til å følge opp
Sportslig ansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger å systematisere/organsisere det sportslige i klubben
- LIF trenger en sportslig plan for utvikling av spillere/trenere/ledere i denne klubben
- LIF trenger enkle og faste prinsipper for tildeling av treningstider på alle nivåer i denne klubben
- LIF trenger å ha dialog med NFF, Krets og andre klubber vi må samarbeide med
- LIF trenger å ha dialog med kommune, skoler i vårt område der det kan samarbeides for alles beste
- LIF trenger å se helheten – topp og bredde – begge kjønn
Ansvar/Hva:
- Etablere og drive arbeidet i sportsplan utvalget
- Fronte saker fra sportsplan utvalg i Hovedstyret
- Ha tett dialog med alle sportslige ansvarlige (ledere) i klubben, på alle nivåer
- Drive frem arbeidet rundt sportslige ansettelser som skal godkjennes av Hovedstyret (F.eks. sportslig leder klubb og trener A-lag herre)
Leveranser/Hvordan:
- Etablere sportslig utvalg
- Stillingsinstrukser for alle sportslige lederroller i klubbregi
- Sportsplan
- Oppfølging / dialog med sportslige lederroller i klubb
- Oppfølging / dialog med trenere A-lag/Juniorlag
- Tett kontakt med sportslig ansvarlige i krets/sone
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyret
- Daglig leder
- Sportslig ledere i klubb
- Sportslig ansvarlig krets
- Andre ressurspersoner utenfor klubb / samarbeidsklubber
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Ledererfaring
- En teamspiller
- Strukturert
- God til å gjennomføre
- Trener eller ledererfaring i både barne, ungdoms og seniorfotballen
Sammensetning av utvalg:
Sportslig utvalg: representanter fra alle deler av klubben, topp – bredde, begge kjønn.
Markedsansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger en plan for utvikling av sponsor og markedskonsepter.
- LIF trenger oppfølging og tett dialog/samarbeid med den/de som jobber med spons/marked i klubb.
- LIF trenger at arrangementer rundt sponsor/marked planlegges og gjennomføres.
- LIF trenger at rutiner rundt spons/marked i klubb/avdelinger og lag blir utarbeidet.
Ansvar/Hva:
- Sitte i hovedstyret og lede markedsutvalget
- Utarbeide nye sponsorkonsepter i LIF.
- Planlegge og avholde Kick off/sponsorsamlinger.
- Ansvarlig for at markedsbudsjett utarbeides og følges opp.
Leveranser/Hvordan:
- Etablere markedsutvalg
- Sørge for at markedsutvalget er sammensatt av riktige personer med rett kompetanse.
- Lage LIF`s planer om markedsutvikling.
- Oppdatere og fornye verktøy for å selge LIF.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Ansatte i LIF som jobber med spons/marked
- Markedsutvalget
- Daglig leder
- Hovedstyret
- Sponsoransvarlig i lagene
- De andre utvalgene etter behov
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Nytenkende / Kreativ
- Engasjert
- Kunnskap om markedsrelatert arbeid
- Gjennomføringsevne
- Samarbeidsvillig
Arrangementsansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- Det er behov for en arrangementsansvarlig I LIF, hvor rollen bør fungere som et bindeledd mellom de ulike lagene/utvalgene i LIF.
- Arrangementsansvarlig skal koordinere ulike typer arrangement i klubben.
- Etablere/innføre Fair Play i LIF generelt – “ å skape en felles forståelse av å være i samme klubb er en suksessfaktor”. (Egen funksjon i LIF – vedtak 22.10.12).
Ansvar/Hva:
- Etablere gode rutiner/utforme prosessbeskrivelser tilpasset arrangement/cuper.
- Koordinere ulike typer arrangement I LIF.
- Implementere kafé Sleivspark innunder Arr.utvalget.
Leveranser/Hvordan:
- Formidle info via LIF’s hjemmesider/Aktivitetskalender/Årsplan.
- Følge opp at rapporter fra alle arrangementer vedr. evaluering av arrangement/økonomi gjøres tilgjengelig på nett.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyre
- Daglig leder
- Informasjonsansvarlig
- Utvalgene
- Involverte for de ulike arrangementene i LIF
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Gode samarbeidsevner
- Ha god struktur – og gode rutiner for oppfølging
- Økonomiforståelse
- Engasjement
- En fordel å ha kjennskap til klubben, samt ha gode medspillere/diskusjonspartnere
Organisasjonsansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger å arbeide strukturert med organisasjonsutvikling
- LIF skal ivareta en enhetlig og god styring av klubben basert på gjeldende strategi
- LIF skal ha fokus på kompetanseutvikling
- LIF skal utvikle en organisasjonskultur hvor klubbens verdier og Fair Play etterleves
Ansvar/Hva:
- Visjon, ambisjon, verdier og Fair Play etterleves
- Strategiarbeid
- Handlingsplan for gjennomføring av strategiske initiativ
- Rollebeskrivelser i LIF
- Malverk
Leveranser/Hvordan:
- Gjennomføre årlig strategiworkshop inklusive revisjon av mandater og handlingsplan.
- Fasilitere og tilrettelegge innføring av felles visjon og verdier i LIF ved ”Train-the-trainer” workshop med lagledere for å ivareta kommunikasjon av visjon, verdier og strategi.
- Tilrettelegge for rapportering på alle aktiviteter i handlingsplan
- Implementere felles malverk
- Bidra til etablering og oppfølging av plan for kompetanseheving i klubben.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyre
- Daglig leder
- Fair Play-/Dommeransvarlig
- Sportslig utvalg
- Øvrige utvalgsledereledere
- Alle leveranseansvarlige i aktivitetsplan
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Erfaring med organisasjonsarbeid
- God virksomhetsforståelse
- Ledererfaring
- Gode samarbeidsevner
- Gjennomføringsevne
- Strukturert og god til å følge opp
Utstyrsansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF trenger å sentralisere innkjøp og lagring av utstyr.
- LIF trenger en utsyrsansvarlig som har oversikt over klubbens eiendeler.
- LIF trenger et eget hovedlager for utstyr.
- LIF trenger å ha et ryddig forhold til fordeling av utstyr.
- LIF sine lag skal ha tilbud om det utstyret som er tilpasset sitt nivå og rettningslinjer fra klubb.
- Lif sine lag har I dag ofte forskjellig bekledning og utstyr, mangler helhet og samordnet bekledning
Ansvar/Hva:
- Innkjøp av utstyr som brukes I trenings hverdagen
- Kontakt mot utstyrsleverandører
- Sørge for innsamling og/eller ha oversikt over utstyr ved sesongslutt
- Utforme I sammarbeid med sportslig utvalg en utstyrspakke tilpasset lagene
Leveranser/Hvordan:
- Opprette en database med oversikt over utstyr .
- På sikt ha en database som er tilgjengelig for andre materialforvaltere
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Daglig leder og de andre gruppene der det skal være behov for utstyr
- Andre materialforvaltere og lagledere
- Markeds gruppa
- Andre aktuelle utvalg
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- God ordensans
- Økonomisksans
- Imøtekommende
Økonomiansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- Bidra til å utvikle system for god økonomistyring
- Utøve controller funksjon
- Internrevisjon
- Sørge for at LIF holder seg innenfor budsjettene
Ansvar/Hva:
- Tilrettelegge for gode økonomiprosesser I LIF
- Lede budsjettarbeidet.
- Følge opp budsjettene
- Ha dialog med ekstern revisor
- Bidra I ansettelsesprosesser innen økonomiområdet
Leveranser/Hvordan:
- I samarbeid med HS utarbeide tiltak ved budsjettavvik
- Tilrettelegge regnskapet for hovedstyre
- Rådgivning både mot HS og administrasjonen
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Administrasjonen
- Hovedstyret
- Utvalgsledere
- Lagledere
- Revisor
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?
- Regnskapsutdanning evt lang regnskapserfaring kan kompenseres for manglende formalkompetanse
- Samarbeidsevner
- Strukturert og god til å følge opp
- Gjennomføringskompetanse
Fair Play og dommeransvarlig
Oppdrag/hvorfor:
- LIF trenger fokus på Fair Play i hele organisasjonen.
- LIF trenger noen som sørger for at Fair Play håndheves i alle utvalg og inn i hovedstyret.
- LIF trenger å jobbe mot trenere/spillere/foreldre i forhold til Fair Play.
Deloppdrag:
- LIF trenger å forsterke fokuset på dommere i klubben.
- LIF trenger flere dommere.
Ansvar/Hva:
- Ansvarlig for at Fair Play blir ivaretatt i alle deler i klubben. Administrasjon, hovedstyret, utvalg, trenere, ledere og annet støtteapparat.
- Sørge for at LIF er en Fair Play klubb.
- Sørge for at foreldre og andre tilskuere er opptatt av Fair Play.
- Sørge for at alle lag/spillere signerer Fair Play kontrakter.
Delansvar:
- Ansvarlig for at de rekruttering av nye/flere dommere inn i klubb
- Ansvarlig for at dommere i klubben får den opplæring/oppfølging som kreves.
Leveranse/hvordan:
- Hovedstyret informeres kontinuerlig i arbeidet.
- Tett samarbeid med sportslig utvalg / sportslig leder.
- Tett dialog med daglig leder.
- Dialog med utvalgene.
- Tett samarbeid med sportslig.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med:
- Utvalgsledere.
- Hovedstyret.
- Daglig leder.
- Årgangsansvarlige.
- Trenere og lagledere
- Fair Play ansvarlig i krets.
- Dommeransvarlig i krets.
Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes:
- Kjennskap til klubben.
- God struktur.
- Gode samarbeidsevner.
- Gjennomføringsevne.
- Kreativ.
- Dommererfaring.
Frivillighetskontakt
Oppdrag/Hvorfor:
- LIF er avhengig av frivillige på alle plan og nivåer i klubben. Derfor er det viktig å følge opp de frivillige, samt rekruttere nye frivillige.
Ansvar/Hva:
-
Arbeide tett med de andre rollene mot skoleringsplaner -
Ha oversikt over de frivillige i klubben med informasjon verv/roller, formell/uformellkompetanse og kontaktopplysninger. -
Kvalitetssikre klubbens jobb med registrering av roller i FIKS -
Ha oversikt over relevante kurs og samlinger i regi av NFF og andre. -
Kartlegge behov, rekruttere inn nye og beholde frivillige i nært samarbeid med valgkomiteen. -
Være en pådriver i å bygge et godt miljø for de frivillige. -
Implementere klubbens plan for de frivillige -
Opprette og vedlikeholde register over alle frivillige i klubben. -
Bindeledd mellom styret i klubben og de frivillige.
Leveranser/Hvordan:
- Lage LIF’s plan/ønsker for frivilligheten i klubben
- Ha fokus på frivilligheten og dens betydning i klubben.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Hovedstyre
- NFF Akershus
- Sportssjefen
- Medlemskoordinator
Politiattest-ansvarlig
Oppdrag/Hvorfor:
- For å sikre medlemmer for overgrep og annen uønsket adferd skal alle våre tillitsvalgte fremvise gyldig politiattest.
Ansvar/Hva:
-
Ha oversikt over de frivillige i klubben har gyldig politiattest. -
Kvalitetssikre klubbens jobb med registrering politiattest -
Følge opp utgåtte politiattester og infomere om dette til aktuelle tillitsvalgte. - Påse at alle relevante personer i klubben har politiattest.
- Oppdatere Rubic/klubbens arkiv for politiattester.
- Holde seg informert om regler og rutiner rundt politiattester.
Leveranser/Hvordan:
- Infomere og innhente politiattester til alle tillitsvalgte i klubben.
- Innhente og infomere nye tillitsvalgte om politiattest.
Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)
- Daglig leder
- Sportslig leder
- Politiet
- Medlemskoordinator
- Tillitsvalgte