I vår klubb

7 år – I vår klubb

7 views 29. november 2020 29. november 2020 Webmaster 0

I klubben vår er vi:

  • Ydmyke, engasjerte og sprer glede
  • Treningsvillige, kjemper og viser riktige holdninger
  • Ærlige og respekterer hverandre

Sammen er vi sterke!!

Disse oppgave skal alle lag gjøre i starten av hver sesong. Bruk gjerne en 1 time i forkant eller i etterkant av en trening. Reserver tid på Rolvsrud på møterom eller på kafeen.

Oppgave 1

  • Hva står vi for?
  • Hvordan skal vi arbeide i vårt lag?
  • Hva har vi for regler?
  • Hva er viktig for oss?

Lag en sammenstilling etter at dere har diskutert ovenstående spørsmål.

I vårt lag…………..

Skriv opp sammenstillingen på en plakat og sett den opp, godt synlig på veggen. Last ned plakaten her>>

Sørg for at den blir synlig gjennom ulike medier, og bruke den i ulike sammenhenger på trening og kamp.

Oppgave 2 (Lagånd)

Det er alltid dere på laget som bestemmer hvordan lagånden skal være. Lagånd er ikke noe som bare blir, men det er noe du skaper sammen. Husk at du kan gjøre mye for å forbedre og styrke lagånd. En god lagånd tåler noen smeller, men du må ta vare på den. Det tar tid å bygge, men blir ødelagt raskere. Som loven må du alltid jobbe sammen for å nå dine mål. Du kan ha mange gode spillere i klubben, men fungerer ikke samarbeidet mellom deg klarer du ikke ennå.

Prøv å få ut det beste du har inni deg. Samtidig må du prøve å fremkalle det beste fra vennene dine. Kan dere i laget ha en positiv holdning, og utad fremme sterk lagånd vil dere vinne mange kamper før de har begynt.

Ledestjerner

En måte å skape lagånd på er å sammen ta frem et antall ord som beskriver hvordan dere vil opptre og bedrive deres idrett – ulike ledestjerner. I LIF har vi sammen tatt frem ledestjernene på spillernes A4.

Diskuter med barn / unge på laget ditt hva dette betyr for deg som spiller. Sørg deretter å overføre budskapet og prinsippene på ulike medier (plakater, skriv, nettider med mer) slik at det er godt synlig på riktig sted. Dermed kan dere hele tiden påminne hverandre om dem, se dem og forhåpentligvis lære dem for livet!

Her kan du skrive ut en mal for en plakat til skrive ned budskapet laget har.

Diskusjonshjelp når du skal snakke om prinsipper som gjelder «I vår klubb»:

Hva gjelder for trening, kamp, teori, fritid, kosthold og garderoben?

La dette være inspirasjon for dine egne føringer på laget på grunnlag av problemer.

Tips for oppførsel:

  • Alles stemmer bør være like verdsatt i vår gruppe
  • Vi skal være i stand til å gå til hvem som helst, når som helst med hva sin helst
  • Vi skal være i stand til å ta opp alt med en gang, uansett hva det er
  • Vi skal respektere hverandres meninger, uavhengig av alder og kvalifikasjoner
  • Vi skal følge de regler vi har bestemt sammen

Tips holdninger om kampene:

  • Vi skal sette pris på hverandres roller, uansett hvilke rolle man har i gruppen
  • Vi skal ha en sterk arbeidsmoral og støtte hverandre i det harde arbeidet
  • Vi skal arbeide for å jobbe hardere enn motstanderen
  • Vi skal ha som et krav at alle gjør sitt ytterste hver eneste kamp
  • Vi skal være klar og konkret når vi kritiserer under kamp
  • Vi skal alltid berømme mange ganger mer enn vi kritiserer under kamp

Tips for konsekvenser av treninger:

  • Vi skal kreve at alle kommer godt forberedt til treninger
  • Vi skal komme til treningsbanen med en positiv holdning hver gang
  • Vi skal opprettholde så høy intensitet som mulig på hver trening
  • Vi skal se på hver treningsøkt som en mulighet til å utvikle seg
  • Vi vil kreve at vi holder høy kvalitet på våre treninger
  • Vi skal skape gode og vinnende vaner gjennom å trene som vi ønsker å spille
  • Vi skal presse hverandre og spre glede gjennom positiv energi på trening
  • Vi skal legge gårsdagen bak oss med en tro på laget selv etter et tap

Tips for oppførsel til hverandre:

  • Vi skal ta oss tid til å bli kjent med hverandre
  • Vi skal få alle til å føle seg komfortable og akseptert
  • Vi skal få alle til å føle seg involvert
  • Vi skal gjøre ting selv utenfor banen
  • Vi skal skape harmoni gjennom hverdagslige ting
  • Vi skal stå opp for hverandre på og utenfor banen
  • Vi skal slette baksnakking og glede oss over hverandres fremganger

7 år: Martin får kompiser

Formålet:
Bli kjent med hverandre. Lære om samarbeid.

Gjennomføring:
Samle laget og stille følgende spørsmål:
– Hvorfor er det viktig å være venner med alle i på laget?
– Hva kan vi gjøre for å bli virkelig gode venner med hverandre?
– Hvorfor er det viktig å samarbeide?
– Hva kan vi gjøre for å bli god til å samarbeide?

AKTIVITETER:

Lære om hverandre:
La gruppen bestemmer tre ting de bør snakke om seg selv. For eksempel favorittspiller, idol, favoritt dyr. La barna løpe rundt og presentere seg for hverandre. Når de møter noen må de ta i hånden og si: «Hei. Mitt navn er Tobias og mitt favoritt farge er … .. »

Alle bør ha presentert seg for alle. Prøv å huske så mange ting som mulig om dine lagkamerater. La noen fortelle gruppen hva de husker av de andres presentasjoner.

Balanselinje:
La alle barn til å stå på en linje. Så ber du dem om å stå i en spesiell rekkefølge i forhold til hverandre, for eksempel ved lengde, når de har bursdag eller navn i alfabetisk rekkefølge.
Når barna forflytter seg bør de ha minst én fot på linjen hele tiden. Det gjelder å hjelpe hverandre å uten å miste balansen når de skal flytte seg forbi hverandre!

La gjerne barna finne på egne rekkefølger de skal stå etter.

Man kan også dele gruppa på to linjer hvor man har konkurranse om hvem som samarbeider best.

7 år: Martin og laget spiller fotball

Formålet:
Hvordan barn oppfører seg mot andre når de vinner / taper?
Hvordan oppfører de voksne (trenere, ledere eller foreldre) mot barna når de vinner / taper?

Gjennomføring:
Les følgende historie til hele gruppen:
Martin og laget spiller kamp. Den røde laget leder med flere mål. Stemmingen i det blå laget er ikke så bra. Det røde laget gjør et mål. Det blå laget skriker og sutrer enda mer på hverandre. En kort stund senere blåser dommeren av kampen. I stedet for å takke motstanderne, går det blå laget bort til garderoben. På veien dit kaster de bort sine vannflasker. Treneren kommer inn og kjefter: «Dere er det verste laget jeg noen gang har trent!» «Bestemora mi ville spille bedre fotball enn det dere gjør!»

AKTIVITETER:

Diskuter i små grupper
– Hvorfor gjør det blå laget som de gjør?
– Kan man gjøre det på en annen måte?

Ball og rollespill
Del barna inn i små grupper. La barna opptre som trenere og fotballspillere og få dem til å finne på ulike avslutninger på historien. Hva skjer videre i garderoben?
La barna vise/spille opp de ulike avslutningen for hverandre. Snakk etterpå om de ulike avslutningene. Er alle like bra?

Maksimum takk
Spillet går ut på å finne ulike måter å takke hverandre på etter endt kamp.
Hvordan er det du gjør i dag? hvordan gjør andre?, hvordan kan du gjøre det?
Det finnes mange forskjellig måter å takke for kampen, det eneste som hemmer er fantasien.

Prøv de forskjellige måtene dere kommer opp med. Hva er den morsomste, vanskeligste, mest vanlige, mest annerledes?

7 år: Martin er på stranden

Formålet
Bli kjent med hverandre. Øke felleskap følelsen.

Gjennomføring

Les følgende historie til hele gruppen:
Det er en veldig varm sommer og Martin og laget er på stranden. De bader, spiser is og leker i sanden. De har det veldig fint sammen. Plutselig kommer det mørke skyer på himmelen, og det begynner å regne mye. Hvilken flaks at Hansi og Beck har tatt med sin paraply til stranden.
Men når Martin spør om han kan sitte under paraplyen til Hansi svarer han surt:
– Å nei du, det er min paraply. Du burde også ha tatt med din egen.

Regnet fortsetter å strømme ned så Martin går i stedet, og spør Beck. Han synes
det ville være morsomt å dele paraply med Martin. De tar fram juice, boller og et «Memory spill» som Martin har med. De ler og har det kjempehyggelig under Beck sin paraply. Hansi sitter alene under sin paraply og ønsker at han hadde også juice og boller.

AKTIVITETER:

Ekstra LIF kompis
Legg alle barnas navn på hvert sitt papirlapp i en krukke. Alle barna plukker et en lapp med et navn på. Du skal nå være ekstra snill og hensynsfull til sin venn på papiret uten å avsløre hvem du er. Når uken er over, skal barna gjette hvem har vært ekstra LIF kompis. La barna fortelle hvordan de følte å få oppmerksomhet og hvordan de fant ut hvem som var deres «ekstra» kompis.

Oversvømmelse
Plasser rokkeringer eller noen lignende former som store ringer på banen. En ring per barn. La barna løpe rundt ringene. Når du roper «oversvømmelse» skal alle stille seg i hver sin ring. Når alle står i en sirkel begynner de å løpe rundt igjen, samtidig fjerner du en ring. Når du roper «oversvømmelse» skal alle barn igjen stille seg i hver sin ring. Noen kommer ikke til å ha noen ring og må sitte på siden. Til slutt, er det bare to barn og en ring igjen.

Kjør øvelsen igjen, men nå med regelen at flere kan stå i hver sirkel. Start med at alle har hver sin ring, men når du roper tar du bort en ring. Tilslutt vil det være mange barn i et par ringer. Ikke fjern flere ringer enn at alle barna får plass. Det er likevel meningen at barna skal slite litt for å få plass. Leken øker felleskap følelsen.

Diskuter etterpå:
Hvilken av spillene var mest moro, når alle kan være med, eller når noen må sitte på sidelinja?

Fikk du hjelp?