I vår klubb

9 år – I vår klubb

6 views 29. november 2020 Webmaster 0

I klubben vår er vi:

  • Ydmyke, engasjerte og sprer glede
  • Treningsvillige, kjemper og viser riktige holdninger
  • Ærlige og respekterer hverandre

Sammen er vi sterke!!

Disse oppgave skal alle lag gjøre i starten av hver sesong. Bruk gjerne en 1 time i forkant eller i etterkant av en trening. Reserver tid på Rolvsrud på møterom eller på kafeen.

Oppgave 1

  • Hva står vi for?
  • Hvordan skal vi arbeide i vårt lag?
  • Hva har vi for regler?
  • Hva er viktig for oss?

Lag en sammenstilling etter at dere har diskutert ovenstående spørsmål.

I vårt lag…………..

Skriv opp sammenstillingen på en plakat og sett den opp, godt synlig på veggen. Last ned plakaten her>>

Sørg for at den blir synlig gjennom ulike medier, og bruke den i ulike sammenhenger på trening og kamp.

Oppgave 2 (Lagånd)

Det er alltid dere på laget som bestemmer hvordan lagånden skal være. Lagånd er ikke noe som bare blir, men det er noe du skaper sammen. Husk at du kan gjøre mye for å forbedre og styrke lagånd. En god lagånd tåler noen smeller, men du må ta vare på den. Det tar tid å bygge, men blir ødelagt raskere. Som loven må du alltid jobbe sammen for å nå dine mål. Du kan ha mange gode spillere i klubben, men fungerer ikke samarbeidet mellom deg klarer du ikke ennå.

Prøv å få ut det beste du har inni deg. Samtidig må du prøve å fremkalle det beste fra vennene dine. Kan dere i laget ha en positiv holdning, og utad fremme sterk lagånd vil dere vinne mange kamper før de har begynt.

Ledestjerner

En måte å skape lagånd på er å sammen ta frem et antall ord som beskriver hvordan dere vil opptre og bedrive deres idrett – ulike ledestjerner. I LIF har vi sammen tatt frem ledestjernene på spillernes A4.

Diskuter med barn / unge på laget ditt hva dette betyr for deg som spiller. Sørg deretter å overføre budskapet og prinsippene på ulike medier (plakater, skriv, nettider med mer) slik at det er godt synlig på riktig sted. Dermed kan dere hele tiden påminne hverandre om dem, se dem og forhåpentligvis lære dem for livet!

Her kan du skrive ut en mal for en plakat til skrive ned budskapet laget har.

Diskusjonshjelp når du skal snakke om prinsipper som gjelder «I vår klubb»:

Hva gjelder for trening, kamp, teori, fritid, kosthold og garderoben?

La dette være inspirasjon for dine egne føringer på laget på grunnlag av problemer.

Tips for oppførsel:

  • Alles stemmer bør være like verdsatt i vår gruppe
  • Vi skal være i stand til å gå til hvem som helst, når som helst med hva sin helst
  • Vi skal være i stand til å ta opp alt med en gang, uansett hva det er
  • Vi skal respektere hverandres meninger, uavhengig av alder og kvalifikasjoner
  • Vi skal følge de regler vi har bestemt sammen

Tips holdninger om kampene:

  • Vi skal sette pris på hverandres roller, uansett hvilke rolle man har i gruppen
  • Vi skal ha en sterk arbeidsmoral og støtte hverandre i det harde arbeidet
  • Vi skal arbeide for å jobbe hardere enn motstanderen
  • Vi skal ha som et krav at alle gjør sitt ytterste hver eneste kamp
  • Vi skal være klar og konkret når vi kritiserer under kamp
  • Vi skal alltid berømme mange ganger mer enn vi kritiserer under kamp

Tips for konsekvenser av treninger:

  • Vi skal kreve at alle kommer godt forberedt til treninger
  • Vi skal komme til treningsbanen med en positiv holdning hver gang
  • Vi skal opprettholde så høy intensitet som mulig på hver trening
  • Vi skal se på hver treningsøkt som en mulighet til å utvikle seg
  • Vi vil kreve at vi holder høy kvalitet på våre treninger
  • Vi skal skape gode og vinnende vaner gjennom å trene som vi ønsker å spille
  • Vi skal presse hverandre og spre glede gjennom positiv energi på trening
  • Vi skal legge gårsdagen bak oss med en tro på laget selv etter et tap

Tips for oppførsel til hverandre:

  • Vi skal ta oss tid til å bli kjent med hverandre
  • Vi skal få alle til å føle seg komfortable og akseptert
  • Vi skal få alle til å føle seg involvert
  • Vi skal gjøre ting selv utenfor banen
  • Vi skal skape harmoni gjennom hverdagslige ting
  • Vi skal stå opp for hverandre på og utenfor banen
  • Vi skal slette baksnakking og glede oss over hverandres fremganger

9 år: Av fotball blir man glad

Formålet:
Diskutere kameratskap og øve på samarbeid

Gjennomføring:

Les følgende fortelling for hele gruppen:
Skoledagen er over og det ringer ut. Zlatan er fornøyd for om ikke lenge er det trening. Hver tirsdag og torsdag drar han fra Rælingen til Lørenskog for å trene fotball i LIF. Zlatan har fortsatt å trene i LIF også etter at familien flyttet til Rælingen. Det går fint da pappa stiller med bil og kan kjøre. Han synes det er bra at Zlatan trener Fotball. Zlatan lengter til treningsdagene, han trives godt i gruppen. Da er han den glade Zlatan. I skolen føler han seg som den triste Zlatan Han går på 3.trinn og har startet i en ny klasse på en ny skole. Det har vært slitsomt og han trives ikke. Når Zlatan forteller om dette til sin far pleier han å si:

  • Du får gi det litt tid, det går over.

Men Zlatan vil ikke vente på at det skal gå over. Han vil at klassekameratene skal slutte å erte ham nå. De kommenterer klærne han går med til tross for at de ser ut som de andre guttenes klær. Om det ikke er klærne så pleier de å finne noe annet som de kan erte ham for og som gjør ham trist. Han er ofte urolig når han går til skolen. Han lurer på hva klassekameratene skal finne på av erting denne dagen. Zlatan pleier å late som at han ikke hører de, for han håper de skal slutte. Zlatan later som at han er glad, men inni seg er han trist.

AKTIVITETER:

Diskuter:

  • Hva skulle du kunne tenke deg å si til Zlatan?
  • Hva skulle du kunne tenke deg å si til de som erter?
  • Hvordan kan pappa til Zlatan kunne hjelpe sin gutt?
  • Hva kan vi gjøre hvis noen føler seg slik som Zlatan i vår gruppe?

Menneskeknuten:
Stå i en sirkel. Lukk øynene og strekk ut hendene. Gå inn mot midten og ta tak i møtende persons hender. Lukk opp øynene når alle har fått en annens hender å holde i. Prøv å ta dere ut av knuten og lag en sirkel igjen – uten å miste taket.

Gjør leker 2 ganger – første gangen er det ikke lov å snakke med hverandre når dere skal ta dere ut av knuten. Andre gangen er det lov til å snakke.

9 år: Å være dommer

Formålet:
Diskutere holdninger og vurderinger rundt dommerrollen

Gjennomføring:

Les følgende fortelling for hele gruppen;
Det er fotballkamp på Rolvsrud stadion. Alle LIF spillerene har sett frem til kampen og de synes det er veldig spennende å se hvem som vinner. Zlatan er stolt over at det er han som er valgt til dommer. Han synes det skal bli morsomt å holde orden på scoringene og se til at ingen jukser.
Kampen starter og lagene kjemper mot hverandre. Det er ikke enkelt å være dommer, hva enn Zlatan gjør så er det noen som blir sint eller skuffet. Til tross for at Zlatan gjør så godt han kan og gjør det riktig bra så synes det tapende laget i kampen at det var dommerens feil at de tapte. Etter kampen puster Zlatan ut og tenker over hva som skjedde. «Det var ikke så morsomt å være dommer som jeg trodde at det skulle være. Alle skriker og kjefter på deg. Jeg er jo kun en kompis som de andre, hva skulle skje hvis de skulle spille uten dommer. Den perfekte dommer skulle ha 4 bein, løpe fortere enn en rakett og ha mengder av øyne som så alt.»

AKTIVITETER:

Diskuter:

  • Trengs det dommer i Fotball?
  • Hvordan skulle det bli uten dommer?
  • Hvordan gjør barna det i skolegården?

«Leke-dommer»
Del inn barna i grupper om tre. Barna bytter på å være deltakere og dommer. Bestem hva slags tegn stein, saks og papir skal ha og hvordan dømmingen skal foregå. Deretter utses en dommer i hver gruppe som gir signal til deltakerne før hvert trekk. Dommeren tilkjennegir resultatet etter hvert trekk. Hvis det oppstår uklarheter/uenighet så skal dommeren prøve å løse det. Barna bytter plass innen gruppen slik at alle får være dommer. Ta opp etterpå hvordan det føltes å ha den rollen.
Regler: stein slår saks, saks slår papir, papir slår stein.

9 År: Alle får være med.

Formålet:
Diskutere betydningen av at alle får være med

Gjennomføring:

Les følgende fortelling for hele gruppen:
Det er sommer i Lørenskog. Det er sol og litt dugg på gressplenen, perfekt for fotball.

  • Kan ikke min lillebror Daniel få bli med å spille, lurer Henrik på. Han kan være keeper.
  • Nei, ingen småbarn, de kan ikke spille, sier Zlatan.
  • Vent sier Fredrik til Zlatan. Hvis det er lillebroren til Henrik er han sikkert så liten at han kun kan dekke opp et lite hjørne av målet. Vi kommer til å kunne lage millioner av mål.
  • Ja det har du rett i, he he sier Zlatan.
  • OK, hent din lillebror, han får være med
  • Her er min lillebror Daniel.
  • Hva, men han er jo ikke noen lillebror sier en forbauset Zlatan Han er jo en superdigerbror. Hvem er du lillebror til egentlig?

Kampen begynner, det blir vanskelig å skåre med Daniel i mål.

  • Puh, sier Fredrik, neste gang må du spille med oss ellers får du ikke være med. Du er altfor stor og god.
  • Du Zlatan svarer Daniel, alle har rett til å få være med uansett om man er bra eller dårlig, stor eller liten! Tenk hvis jeg skulle bestemme neste gang at du ikke får lov å være med for at du er for liten!
  • Jo, det er klart, klart at du får være med sier Zlatan.

AKTIVITETER:

Diskutere
Får alle være med på deres lag? Hvordan vil jeg bli møtt når jeg kommer til et nytt lag? Hva gjør vi når noen kommer og vil være med i vårt lag?

To innebandykøller for lite:
Hvis fem LIF spillere skal spille innebandy men det finnes bare tre køller, hvordan løser man det? La barna tenke ut en løsning. Her finnes det en mengde forskjellige løsninger. Deretter kan barn, to og to, fortelle hverandre om sine løsninger. Husk, ingen løsning er gal.

Toget:
To eller flere lag med 5-7 deltakere på hvert lag. Lagene står bak en linje. På 10-20 meter fra linjen står en kjegle for hvert lag til å snu rundt. Første mann løper frem til kjeglen, runder og løper tilbake. Andre mann haker på gjennom å holde rundt kroppen til første mann. Når siste mann i laget er haket på og runden er kjørt går den som startet av og etter det nr. to o.s.v. Når siste person har løpt sin runde alene setter seg alle ned i laget.

Fikk du hjelp?