I vår klubb

8 år – I vår klubb

24 views 29. november 2020 Webmaster 0

I klubben vår er vi:

  • Ydmyke, engasjerte og sprer glede
  • Treningsvillige, kjemper og viser riktige holdninger
  • Ærlige og respekterer hverandre

Sammen er vi sterke!!

Disse oppgave skal alle lag gjøre i starten av hver sesong. Bruk gjerne en 1 time i forkant eller i etterkant av en trening. Reserver tid på Rolvsrud på møterom eller på kafeen.

Oppgave 1

  • Hva står vi for?
  • Hvordan skal vi arbeide i vårt lag?
  • Hva har vi for regler?
  • Hva er viktig for oss?

Lag en sammenstilling etter at dere har diskutert ovenstående spørsmål.

I vårt lag…………..

Skriv opp sammenstillingen på en plakat og sett den opp, godt synlig på veggen. Last ned plakaten her>>

Sørg for at den blir synlig gjennom ulike medier, og bruke den i ulike sammenhenger på trening og kamp.

Oppgave 2 (Lagånd)

Det er alltid dere på laget som bestemmer hvordan lagånden skal være. Lagånd er ikke noe som bare blir, men det er noe du skaper sammen. Husk at du kan gjøre mye for å forbedre og styrke lagånd. En god lagånd tåler noen smeller, men du må ta vare på den. Det tar tid å bygge, men blir ødelagt raskere. Som loven må du alltid jobbe sammen for å nå dine mål. Du kan ha mange gode spillere i klubben, men fungerer ikke samarbeidet mellom deg klarer du ikke ennå.

Prøv å få ut det beste du har inni deg. Samtidig må du prøve å fremkalle det beste fra vennene dine. Kan dere i laget ha en positiv holdning, og utad fremme sterk lagånd vil dere vinne mange kamper før de har begynt.

Ledestjerner

En måte å skape lagånd på er å sammen ta frem et antall ord som beskriver hvordan dere vil opptre og bedrive deres idrett – ulike ledestjerner. I LIF har vi sammen tatt frem ledestjernene på spillernes A4.

Diskuter med barn / unge på laget ditt hva dette betyr for deg som spiller. Sørg deretter å overføre budskapet og prinsippene på ulike medier (plakater, skriv, nettider med mer) slik at det er godt synlig på riktig sted. Dermed kan dere hele tiden påminne hverandre om dem, se dem og forhåpentligvis lære dem for livet!

Her kan du skrive ut en mal for en plakat til skrive ned budskapet laget har.

Diskusjonshjelp når du skal snakke om prinsipper som gjelder «I vår klubb»:

Hva gjelder for trening, kamp, teori, fritid, kosthold og garderoben?

La dette være inspirasjon for dine egne føringer på laget på grunnlag av problemer.

Tips for oppførsel:

  • Alles stemmer bør være like verdsatt i vår gruppe
  • Vi skal være i stand til å gå til hvem som helst, når som helst med hva sin helst
  • Vi skal være i stand til å ta opp alt med en gang, uansett hva det er
  • Vi skal respektere hverandres meninger, uavhengig av alder og kvalifikasjoner
  • Vi skal følge de regler vi har bestemt sammen

Tips holdninger om kampene:

  • Vi skal sette pris på hverandres roller, uansett hvilke rolle man har i gruppen
  • Vi skal ha en sterk arbeidsmoral og støtte hverandre i det harde arbeidet
  • Vi skal arbeide for å jobbe hardere enn motstanderen
  • Vi skal ha som et krav at alle gjør sitt ytterste hver eneste kamp
  • Vi skal være klar og konkret når vi kritiserer under kamp
  • Vi skal alltid berømme mange ganger mer enn vi kritiserer under kamp

Tips for konsekvenser av treninger:

  • Vi skal kreve at alle kommer godt forberedt til treninger
  • Vi skal komme til treningsbanen med en positiv holdning hver gang
  • Vi skal opprettholde så høy intensitet som mulig på hver trening
  • Vi skal se på hver treningsøkt som en mulighet til å utvikle seg
  • Vi vil kreve at vi holder høy kvalitet på våre treninger
  • Vi skal skape gode og vinnende vaner gjennom å trene som vi ønsker å spille
  • Vi skal presse hverandre og spre glede gjennom positiv energi på trening
  • Vi skal legge gårsdagen bak oss med en tro på laget selv etter et tap

Tips for oppførsel til hverandre:

  • Vi skal ta oss tid til å bli kjent med hverandre
  • Vi skal få alle til å føle seg komfortable og akseptert
  • Vi skal få alle til å føle seg involvert
  • Vi skal gjøre ting selv utenfor banen
  • Vi skal skape harmoni gjennom hverdagslige ting
  • Vi skal stå opp for hverandre på og utenfor banen
  • Vi skal slette baksnakking og glede oss over hverandres fremganger

8 år: Martin og Joshua plukker sopp

Formålet:
Lære kjenne hverandre, samarbeid

Gjennomføring:

Les følgende fortelling for gruppen
Martin og Joshua har stått opp tidlig en morgen for å rekke en sopptur før treningen starter. Når de kommer ut i skogen er det litt kaldt og surt som det kan være om høsten. Det tar ikke lang tid før de finner sopp, kantareller og steinsopp. Joshua ser en kjempefin sopp som er rød med hvite flekker og han skal nettopp plukke den da Martin roper: «Nei Joshua ikke den, den kan du ikke spise. Fluesopp er giftig!» Joshua blir så skremt av Martin sitt rop at han hopper langt ut til siden og lander med føttene i en spindelvev. Martin må dra hardt i armene til Joshua for å få ham løs. Hele veien hjem klistrer Joshua sine føtter seg fast til marken som om han hadde tyggis under sålene. «Så bra at du fikk det til Martin ellers hadde jeg kanskje ikke kommet løs» sier Joshua. Når de er hjemme igjen spiser de en brødskive med syltetøy før de går på trening.

AKTIVITETER:

Lære hverandre å kjenne
La gruppen bestemme tre ulike saker som de skal fortelle om seg selv. For eksempler favorittfarge, idol, favoritt dyr. La barna gå rundt og presentere seg selv for hverandre. Når man møter noen tar de noen i hånden og sier «Hei. Jeg heter Martin og mitt favorittfarge er…..». Alle skal presentere seg for alle. Forsøk å huske så mange saker som mulig om dine lagkamerater. La noen fortelle om hva de husker fra de andre sine presentasjoner.

Late som lek
Denne leken kan varieres i det uendelige. Her er noen forslag:
Kan du og dine venner late som om dere:

  • går på skøyter gjennom klister/lim
  • svømmer i gele
  • er to meter lange
  • er 50 cm lange
  • er frosker
  • sager ved sammen
  • er en skygge til to andre.

8 år: Tennisturnering på Kjenn

Formålet:
Belyse hvordan et bra idol/forbilde bør opptre.

Gjennomføring:
Les følgende fortelling for gruppen:

Det er tennisturnering på Kjenn. Martin har greid å ta seg hele veien til finale, der spiller han mot sitt store idol Roger Federer. Kampen begynner, Roger server og tar ledelsen men Martin gir god motstand og greier å vinne noen baller. Så skal Roger serve.

  • Den ballen var ute sier dommeren.
  • Nei sier Roger, det var den ikke i det hele tatt. Den var inne!
  • Den var ute sier dommeren og peker på merket i gresset hvor ballen landet.

Da blir Roger sint og skriker:

  • Det er ikke noen vits i å spille når dommeren har gress i øynene!

Og så går han av banen. Marin og publikum tror nesten ikke sine øyne. Men ettersom Roger har gått av banen vinner Martin finalekampen. Han tenker over hvordan hans idol har oppført seg. Plutselig kommer gutter og jenter fra publikum og vil ha autografer, Martin’s autograf.

AKTIVITETER:

Diskuter
Hvilke idoler har barna? Er det viktig hvordan et idol oppfører seg? Hvorfor har vi idoler? Hvordan skal et bra idol oppføre seg? Kan barna selv være idoler? (for yngre barn/småsøsken)

Sporthar’n: (stiv heks)
Utse en eller flere som står og marker de tydelig med bånd. De som blir tatt skal stivne i en sportspositur som deres idol kan ha, f.eks tennis, Fotball, fotball o.s.v, eller i en gest som deres idol gjør. Øvrige kan befri de som er tatt gjennom å herme posituren/gesten. Man kan ikke bli tatt mens man befrier noen.

Idolherming:
Del opp barn i mindre grupper. La de herme sitt idol for de andre i gruppen som skal gjette hvem det er. Når de har gjettet riktig får neste barn ta over. Man kan også la en gruppe gjøre charader for en annen gruppe.

8 År: Vinter i Lørenskog

Formålet:
Opptre mot andre som du vil at andre skal opptre mot deg. Øke selvtilliten, øke fellesskapet

Gjennomføring:
Les følgende fortelling for hele gruppen

Det er vinter i Lørenskog. LIF spillerne skal spille fotball på Rolvsrud. Når Zlatan kommer dit får han ikke være med, de andre ler av ham og sier:

  • Du er så stygg at snøen smelter og fotballstøvlene dine ser ut som tøfler.

De ler enda mer samtidig som de begynner å kaste snøballer på ham.

  • Stikk herfra!

De dytter Zlatan slik at han detter i en snøfonn. Ingen hjelper ham eller sier fra til noen voksne.

AKTIVITETER:

Diskuter
Er slik oppførsel greit`? Hvordan bør man oppføre seg mot andre LIF spillere i klubben og på laget? Er det ok at ingen sier ifra til voksne?

Venne-ros:
La barna sitte i ring. Et barn av gangen sitter i midten. La de andre barna si noe positivt om barnet i midten. La alle barn bli ferdige med å fortelle før neste barn får lov til å si noe. Det er bra trening på å si positive ting om andre, høyt, i gruppen.

Kompisregler:
Følgende regle kan dere lese sammen eller kanskje lage melodi til:

  • Det finnes noen av hver sort
  • Noen er sterke og noen er greie
  • Noen er lange og noen er korte
  • Men ingen er lik som me

Kan dere finne på en egen regler?

Kompisakrobatikk:
Leken kan gjøres i flere vanskelighetsgrader. Begynn med å dele opp barna i grupper. Gi gruppene i oppgave å ha x antall kroppsdeler på bakken totalt i gruppen, samtidig som de skal ha kroppskontakt med hverandre. F.eks. hvis det er 4 barn i en gruppe sier du at de sammen skal ha 7 kroppsdeler på bakken. De skal da sammen finne ut en måte hvor alle er med og de totalt har 7 kroppsdeler på bakken. For å gjøre det vanskeligere kan du si at det kun skal være en av hver kroppsdel samtidig. Alt ettersom hvordan samarbeidet fungerer kan dere prøve å utvide gruppen. Målet skal være at alle barn samarbeider. Tenk på å anpasse antallet kroppsdeler etter antall barn i gruppen.

Fikk du hjelp?