I vår klubb

12 år – I vår klubb

36 views 29. november 2020 Webmaster 0

I klubben vår er vi:

  • Ydmyke, engasjerte og sprer glede
  • Treningsvillige, kjemper og viser riktige holdninger
  • Ærlige og respekterer hverandre

Sammen er vi sterke!!

Disse oppgave skal alle lag gjøre i starten av hver sesong. Bruk gjerne en 1 time i forkant eller i etterkant av en trening. Reserver tid på Rolvsrud på møterom eller på kafeen.

Oppgave 1

  • Hva står vi for?
  • Hvordan skal vi arbeide i vårt lag?
  • Hva har vi for regler?
  • Hva er viktig for oss?

Lag en sammenstilling etter at dere har diskutert ovenstående spørsmål.

I vårt lag…………..

Skriv opp sammenstillingen på en plakat og sett den opp, godt synlig på veggen. Last ned plakaten her>>

Sørg for at den blir synlig gjennom ulike medier, og bruke den i ulike sammenhenger på trening og kamp.

Oppgave 2 (Lagånd)

Det er alltid dere på laget som bestemmer hvordan lagånden skal være. Lagånd er ikke noe som bare blir, men det er noe du skaper sammen. Husk at du kan gjøre mye for å forbedre og styrke lagånd. En god lagånd tåler noen smeller, men du må ta vare på den. Det tar tid å bygge, men blir ødelagt raskere. Som loven må du alltid jobbe sammen for å nå dine mål. Du kan ha mange gode spillere i klubben, men fungerer ikke samarbeidet mellom deg klarer du ikke ennå.

Prøv å få ut det beste du har inni deg. Samtidig må du prøve å fremkalle det beste fra vennene dine. Kan dere i laget ha en positiv holdning, og utad fremme sterk lagånd vil dere vinne mange kamper før de har begynt.

Ledestjerner

En måte å skape lagånd på er å sammen ta frem et antall ord som beskriver hvordan dere vil opptre og bedrive deres idrett – ulike ledestjerner. I LIF har vi sammen tatt frem ledestjernene på spillernes A4.

Diskuter med barn / unge på laget ditt hva dette betyr for deg som spiller. Sørg deretter å overføre budskapet og prinsippene på ulike medier (plakater, skriv, nettider med mer) slik at det er godt synlig på riktig sted. Dermed kan dere hele tiden påminne hverandre om dem, se dem og forhåpentligvis lære dem for livet!

Her kan du skrive ut en mal for en plakat til skrive ned budskapet laget har.

Diskusjonshjelp når du skal snakke om prinsipper som gjelder «I vår klubb»:

Hva gjelder for trening, kamp, teori, fritid, kosthold og garderoben?

La dette være inspirasjon for dine egne føringer på laget på grunnlag av problemer.

Tips for oppførsel:

  • Alles stemmer bør være like verdsatt i vår gruppe
  • Vi skal være i stand til å gå til hvem som helst, når som helst med hva sin helst
  • Vi skal være i stand til å ta opp alt med en gang, uansett hva det er
  • Vi skal respektere hverandres meninger, uavhengig av alder og kvalifikasjoner
  • Vi skal følge de regler vi har bestemt sammen

Tips holdninger om kampene:

  • Vi skal sette pris på hverandres roller, uansett hvilke rolle man har i gruppen
  • Vi skal ha en sterk arbeidsmoral og støtte hverandre i det harde arbeidet
  • Vi skal arbeide for å jobbe hardere enn motstanderen
  • Vi skal ha som et krav at alle gjør sitt ytterste hver eneste kamp
  • Vi skal være klar og konkret når vi kritiserer under kamp
  • Vi skal alltid berømme mange ganger mer enn vi kritiserer under kamp

Tips for konsekvenser av treninger:

  • Vi skal kreve at alle kommer godt forberedt til treninger
  • Vi skal komme til treningsbanen med en positiv holdning hver gang
  • Vi skal opprettholde så høy intensitet som mulig på hver trening
  • Vi skal se på hver treningsøkt som en mulighet til å utvikle seg
  • Vi vil kreve at vi holder høy kvalitet på våre treninger
  • Vi skal skape gode og vinnende vaner gjennom å trene som vi ønsker å spille
  • Vi skal presse hverandre og spre glede gjennom positiv energi på trening
  • Vi skal legge gårsdagen bak oss med en tro på laget selv etter et tap

Tips for oppførsel til hverandre:

  • Vi skal ta oss tid til å bli kjent med hverandre
  • Vi skal få alle til å føle seg komfortable og akseptert
  • Vi skal få alle til å føle seg involvert
  • Vi skal gjøre ting selv utenfor banen
  • Vi skal skape harmoni gjennom hverdagslige ting
  • Vi skal stå opp for hverandre på og utenfor banen
  • Vi skal slette baksnakking og glede oss over hverandres fremganger

12 år: Fair play 1

Formålet:
Gjøre spillere mer beviste rundt hva Fair play innebærer, og hvordan det kan utføres på fotballbanen i trening og kamp.

Gjennomføring:
Samle gruppen og la de hver for seg gå igjennom spørsmålene. Etterpå går man igjennom svar og betraktinger samlet i gruppa.

Spillere:

  1. Er det fair play å filme til en utvisning?
    1. Nei
    2. Ja, alle midler er tillat for å vinne
    3. Kanskje
  2. En av dine lagkamerater starter et slagsmål når dere spiller kamp. Hva gjør du?
    1. Du slåss du også
    2. Du prøver å stoppe slåssingen
    3. Du gjør ingenting
  3. Ditt lag får et gult kort men dommeren er usikker på hvem som skal få kortet. Din trener sender med vilje over en mindre flink spiller enn den som var skyldig.
    1. Det er helt ok, det gir oss en fordel
    2. Min trener vet hvem som skal utvises og skal sende ham til båsen.
    3. Det er dommerens oppgave å avgjøre hvem som skal få gult kort, får vi en fordel av det er det ok.
  4. En motspiller løper ned med hensikt på lagets keeper. Hvordan reagerer ditt lag?
    1. Vi løper opp til ham og slår ham ned, vi må markere at han har gått over streken
    2. Lagkapteinen snakker med dommeren
    3. Vi bryr oss ikke med motstanderen men hjelper vår keeper.
  5. Kalle, toppskårer på ditt lag, takler for tredje gang en motspiller hardt og stygt. Han får bare tilsnakk, kanskje for at en av vennene hans er dommer i kampen. Motstanderlagets trener kommer frem til din trener og krever at dere gjør noe. Hvordan vil du at din trener skal agere?
    1. Si til motstanderlagets trener at fotball er en fysisk idrett
    2. Ikke bry seg med å diskutere med motspillerne under kampen
    3. Ta ut Kalle for resten av kampen
  6. En av dine medspillere takker ikke motspillerne for kampen. Hva synes du din trener skal gjøre?
    1. Ingenting
    2. Ta det opp med spilleren slik at det ikke skjer igjen
    3. Spilleren må gi en unnskyldning til det andre laget.

Tenk på:

  • Ikke kritiser dommeren
  • Heie på laget ditt – ikke hets motspillerne
  • Kampen og vennskapet er idretten ideal
  • Det meste er ikke tillatt kun for at dommeren ikke ser det
  • Man skal oppføre seg skikkelig når man representerer klubben sin
  • Selvfølgelig vil vi vinne men ikke til hvilken pris som helst
  • Alle er like viktige i laget
  • Respekter dommere, spillere, ledere, funksjonærer og tilskuere
  • Spill tøft men ikke stygt.

Ledere:

Mulige svar/fakta som gruppen kommer frem til

  1. A (Det er aldri OK å filme/jukse seg til fordeler)
  2. – (Hva mener gruppen? Svaret skal begrunnes)
  3. B (Sender treneren med overlegg feil spiller til båsen, er det juks. Glem ikke at unge dommere ofte er under utdanning – dette må respekteres)
  4. – (Hva mener gruppen? Svaret skal begrunnes)
  5. – (Hva mener gruppen? Svaret skal begrunnes)
  6. – (Hva mener gruppen? Svaret skal begrunnes)

Det norske fotballforbundet har det øverste ansvaret for barnefotballen sitt verdigrunnlag, hva som er rett eller feil innen fotballen.

Nedenfor finner du noen tips fra nettsiden.

Leder/treners ansvar:

  1. Samler ikke på pokaler men utdanner og utvikler mennesker
  2. Gir alle spillere samme sjanse, har ikke favoritter
  3. Kjefter ikke på dommere og spillere under kamper, men veileder sine spillere under kamp og trening, gir konstruktiv kritikk, veileder
  4. Bryr seg om spillerne og registrerer hvordan spillerne har det.
  5. Passer på spillerne for å skape bedre kameratskap og «Lagånd».
  6. Finne ut av ev. funksjonshinder slik at de kan legge til rette for spilleren

Regler – hvorfor og hvilke:

  1. Vi takler aldri for å skade, kun for å vinne ballen
  2. Vi gir aldri etterslenger
  3. Vi aksepterer beslutningene til dommeren, han leder kampen og bestemmer
  4. Vi utfører ikke hevnaksjoner
  5. Vi liker tøft spill men ikke stygt
  6. Vi opptrer på en positiv måte både på og utenfor banen.

12 År: Fair play 2

Formålet:
Gjøre spillere mer beviste rundt hva Fair play innebærer, og hvordan det kan utføres på fotballbanen i trening og kamp.

Gjennomføring:
Samle gruppen og la de gå igjennom spørsmålene. Etterpå går man igjennom svar og betraktinger samlet i gruppa.

Spillere:

  1. En spiller blir tatt ut til dopingprøve og prøven er positiv. Hva mener du bør skje her?
    1. Spilleren blir utestengt for livstid
    2. Utestenging for 2 år
    3. Utestenging for 2 måneder
  2. Ditt lag har hjemmekamp og dommeren dømmer til deres fordel. Hva synes du din trener skal gjøre?
    1. Ingenting
    2. Snakke med dommeren sammen med det andre lagets trener
    3. Han sender lagkapteinen til å snakke med dommeren.
  3. Fra banen ser dere at dere får et godkjent mål til tross for at ballen går igjennom et hull i nettet. Dommeren har ikke sett det. Din trener har sett det….. Hva vil du han skal gjøre?
    1. Gratulere målskåreren slik at dommeren ikke blir mistenksom
    2. Treneren kaller til seg dommeren og forteller hva som har skjedd
    3. Ingenting, dommeren dømmer
  4. Dere synes at dommeren gjør en feilaktig avblåsning. Deres lag har en målsjanse i en avgjørende kamp. Hvordan skal treneren for ditt lag agere?
    1. Kjefte på dommeren
    2. Sende lagkapteinen for å få en forklaring
    3. Droppe saken og få guttene til å stå på videre

Ledere:

Mulige svar/fakte som gruppen kommer frem til

  1. – (Hva sier reglene? Hva sier forbundet? Spiser dere kosttilskudd? Vet dere hva de inneholder?
  2. – (Hva mener gruppen? Svaret skal begrunnes)
  3. B (Hvordan synes du motstanderne skal opptre i samme situasjon? Er det Fair Play hvis de ikke sier fra?)
  4. B og C (glem aldri at unge dommere ofte er under utdanning – dette skal respekteres)

Leder/treners ansvar og regler kan man lese i sportsplanen til klubben:

Aktiviteter:

Alle spillerne skal gjennomføre Norges Fotballforbund sin «Fair play skole». Hver spiller får sitt eget hefte og lagene vil sammen diskutere ulike problemstillinger.

12 år: Språkbruk og baksnakking

Formålet:
Gjøre spillere mer beviste rundt hvordan man snakke med hverandre, motstandere, dommere og trenere/ledere/foreldre

Gjennomføring:
Samle gruppen og la de gå igjennom spørsmålene. Etterpå går man igjennom svar og betraktinger samlet i gruppa.

Spillere:

  1. Som forelder, spiller og trener – får man hetse motspillere og dommer?
    1. Ja
    2. Nei
    3. Kun hvis det andre laget leder
  2. En spiller på ditt lag er ikke så god på pasninger. Når han mister en passing så…..(ja, hva gjør du?)
    1. Kjefter på ham slik at han vet at han har gjort feil
    2. Slår du køllen hardt i isen
    3. «Pepper» han slik at han prøver igjen.
  3. En spiller på ditt lag baksnakker treneren på skolen. Han liker ikke trenerens laguttak. Hva sier/gjør du?
    1. Sier fra om at det er treneren som bestemmer
    2. Snakker med din trener om klagingen.
    3. Holder med
  4. En spiller på ditt lag skjemmer seg ut under en kamp. Han kjefter og skriker på dommeren. Han får utvisning for sin opptreden. Hvordan synes du at din trener skal opptre her?
    1. Spilleren må stå over et par kamper
    2. Treneren tar en personlig samtale med spilleren.
    3. Spilleren må be om unnskyldning til dommeren og lagkameratene.
  5. Din medspiller sier krenkende ting til en motspiller. Hva gjør du?
    1. Du følger opp med også å hetse motspilleren
    2. Du ber din medspiller om å slutte.
    3. Du gjør ikke noe.
  6. Motstanderlagets trener skriker og hetser sine spillere fra båsen. Som følge av dette blir spillet alt styggere og råere. Hva vil du at din trener skal gjøre?
    1. Peppe opp laget til å spille enn mer fysisk slik at vi ikke viker unna.
    2. Snakke med dommeren og motstandernes trener for å prøve å forandre spillet.
    3. Ta en prat med laget slik at vi trekker oss vekk i nærkampene for å unngå skader.

Diskusjon:

Er det vanlig med banne- og kjønnsord i fotballen?

De mest vanlige banneordene

De mest vanlige kjønnsordene

Trenger vi de virkelig?

Ledere:

Mulige svar/fakta som gruppen kommer frem til.

  1. B (Det er aldri ok å hetse/mobbe noen)
  2. C (Forskning viser at positiv feedback gir økt selvtillit og dermed bedre prestasjon)
  3. – (Hva mener gruppen)
  4. – (Hva mener gruppen)
  5. B ( Krenke noen er ikke Fair Play. Å ikke si fra og heller ikke gjøre noe kan tolkes/oppfattes som om man godkjenner og holder med)
  6. – (Hva mener gruppen)

Under senere år har språkbruken blitt råere og dårligere både på fotballbanen og på skolen, slik som i samfunnet for øvrig. Ledere, spillere og publikum i fotballen bruker ofte et uakseptabelt språk som er fullt av banneord, kjønnsord og kvinnefornedrende ord.

Hensikten med dette materialet er ikke å få folk til å slutte å banne. Banneord er et naturlig innslag i alle språk, også i norsk. Men vi må se effektene av å bruke banneord og istedenfor skape en hyggeligere omgangstone mellom mennesker.

Behandle andre slik som du selv vil bli behandlet.

Opptre alltid mot andre slik som du vil at andre skal opptre mot deg.

Hvert menneske har et sett med grunnleggende verdier om livet og om andre mennesker.

Verdiene vises i holdningene vi har til andre mennesker, hvordan vi møter noen eller noe. Språkbruk i fotballen dreier seg mye om verdier og hvilken holdning vi har til lagkamerater, ledere, motspillere og dommere.

Er det vanlig at man banner og krenker hverandre i fotball?

Litt «tøft» språk hører til spillet……. Eller?

Kan man prestere på banen uten å banne og krenke sin motstander?

Fikk du hjelp?