I vår klubb

10 år – I vår klubb

3 views 29. november 2020 Webmaster 0

I klubben vår er vi:

  • Ydmyke, engasjerte og sprer glede
  • Treningsvillige, kjemper og viser riktige holdninger
  • Ærlige og respekterer hverandre

Sammen er vi sterke!!

Disse oppgave skal alle lag gjøre i starten av hver sesong. Bruk gjerne en 1 time i forkant eller i etterkant av en trening. Reserver tid på Rolvsrud på møterom eller på kafeen.

Oppgave 1

  • Hva står vi for?
  • Hvordan skal vi arbeide i vårt lag?
  • Hva har vi for regler?
  • Hva er viktig for oss?

Lag en sammenstilling etter at dere har diskutert ovenstående spørsmål.

I vårt lag…………..

Skriv opp sammenstillingen på en plakat og sett den opp, godt synlig på veggen. Last ned plakaten her>>

Sørg for at den blir synlig gjennom ulike medier, og bruke den i ulike sammenhenger på trening og kamp.

Oppgave 2 (Lagånd)

Det er alltid dere på laget som bestemmer hvordan lagånden skal være. Lagånd er ikke noe som bare blir, men det er noe du skaper sammen. Husk at du kan gjøre mye for å forbedre og styrke lagånd. En god lagånd tåler noen smeller, men du må ta vare på den. Det tar tid å bygge, men blir ødelagt raskere. Som loven må du alltid jobbe sammen for å nå dine mål. Du kan ha mange gode spillere i klubben, men fungerer ikke samarbeidet mellom deg klarer du ikke ennå.

Prøv å få ut det beste du har inni deg. Samtidig må du prøve å fremkalle det beste fra vennene dine. Kan dere i laget ha en positiv holdning, og utad fremme sterk lagånd vil dere vinne mange kamper før de har begynt.

Ledestjerner

En måte å skape lagånd på er å sammen ta frem et antall ord som beskriver hvordan dere vil opptre og bedrive deres idrett – ulike ledestjerner. I LIF har vi sammen tatt frem ledestjernene på spillernes A4.

Diskuter med barn / unge på laget ditt hva dette betyr for deg som spiller. Sørg deretter å overføre budskapet og prinsippene på ulike medier (plakater, skriv, nettider med mer) slik at det er godt synlig på riktig sted. Dermed kan dere hele tiden påminne hverandre om dem, se dem og forhåpentligvis lære dem for livet!

Her kan du skrive ut en mal for en plakat til skrive ned budskapet laget har.

Diskusjonshjelp når du skal snakke om prinsipper som gjelder «I vår klubb»:

Hva gjelder for trening, kamp, teori, fritid, kosthold og garderoben?

La dette være inspirasjon for dine egne føringer på laget på grunnlag av problemer.

Tips for oppførsel:

  • Alles stemmer bør være like verdsatt i vår gruppe
  • Vi skal være i stand til å gå til hvem som helst, når som helst med hva sin helst
  • Vi skal være i stand til å ta opp alt med en gang, uansett hva det er
  • Vi skal respektere hverandres meninger, uavhengig av alder og kvalifikasjoner
  • Vi skal følge de regler vi har bestemt sammen

Tips holdninger om kampene:

  • Vi skal sette pris på hverandres roller, uansett hvilke rolle man har i gruppen
  • Vi skal ha en sterk arbeidsmoral og støtte hverandre i det harde arbeidet
  • Vi skal arbeide for å jobbe hardere enn motstanderen
  • Vi skal ha som et krav at alle gjør sitt ytterste hver eneste kamp
  • Vi skal være klar og konkret når vi kritiserer under kamp
  • Vi skal alltid berømme mange ganger mer enn vi kritiserer under kamp

Tips for konsekvenser av treninger:

  • Vi skal kreve at alle kommer godt forberedt til treninger
  • Vi skal komme til treningsbanen med en positiv holdning hver gang
  • Vi skal opprettholde så høy intensitet som mulig på hver trening
  • Vi skal se på hver treningsøkt som en mulighet til å utvikle seg
  • Vi vil kreve at vi holder høy kvalitet på våre treninger
  • Vi skal skape gode og vinnende vaner gjennom å trene som vi ønsker å spille
  • Vi skal presse hverandre og spre glede gjennom positiv energi på trening
  • Vi skal legge gårsdagen bak oss med en tro på laget selv etter et tap

Tips for oppførsel til hverandre:

  • Vi skal ta oss tid til å bli kjent med hverandre
  • Vi skal få alle til å føle seg komfortable og akseptert
  • Vi skal få alle til å føle seg involvert
  • Vi skal gjøre ting selv utenfor banen
  • Vi skal skape harmoni gjennom hverdagslige ting
  • Vi skal stå opp for hverandre på og utenfor banen
  • Vi skal slette baksnakking og glede oss over hverandres fremganger

10 år: Fotballinteresse

Formålet:
Kartlegge og gjøre spillere mer bevisste rundt sin fotballinteresse.

Gjennomføring:
Samle gruppen og ta en samtale/diskusjon rundt spørsmålene nedenfor.

Spillere:

  1. Hvorfor begynte du med fotball?
  2. Hvorfor er det gøy å spille fotball?
  3. Pleier du å trene andre idretter og i så fall hvilke?
  4. Hva kan lederne deres gjøre for at det skal bli enda bedre å trene fotball?
  5. Hva kan du og dine lagkamerater gjøre for at alle i laget skal ha det gøy?
  6. Hvorfor er det bra å fortsette å trene?
  7. Hvilke fremtidsdrømmer har du i forhold til fotball?

Ledere:
Dette er mulige svar/fakta som gruppen diskuterer frem på spørsmålene.

  1. Kameratene gjør det, søsken trener, det var morsomt når vi testet det på skolen
  2. Man får være med sine venner, spille kamper, gøy å bevege seg.
  3. Ulike ballsporter i friminuttene, gymtimer, leker med kamerater etter skolen.
  4. Mer leker, flere skudd, finter, være hyggelige
  5. Være hyggelige med hverandre, passe på alle, si hyggelige ting, alle får være med.
  6. For at det er morsomt, bra å bevege seg, dra på turneringer/cuper.
  7. Bli proff, spille på A-laget, bli leder.

10 År: Trene – spise – hvile

Formålet:
Kartlegge og gjøre spillere mer beviste rundt valgene sine i forhold til trening, spising og hvile.

Gjennomføring:
Samle gruppen og ta en samtale/diskusjon rundt spørsmålene nedenfor.

Spillere:

  1. Hva er viktigst for å bygge opp kroppen din for å prestere i fotball? Kost, hvile eller trening?
  2. Vet du hva tallerkenmetoden er for noe?
  3. Hvor mye trenger du å drikke hver dag?
  4. Hvor mye sover du i løpet av et døgn?
  5. Husker du drømmene dine?
  6. Hviler du tilstrekkelig mellom treninger?
  7. Hva er hvile for deg?

Ledere:
Mulige svar/fakta som gruppen diskuterer frem.

  1. Trening bryter ned kroppen og hvile bygger opp. For at kroppen skal kunne bygges opp når du hviler må du ha i deg næring = mat. Gode resultater bygger på en balanse mellom å spise, å trene og å hvile.
  2. Fyll opp halve tallerkenen med pasta, poteter eller ris. Den andre delen fordeler du mellom kjøtt, kylling, fisk eller egg og grønnsaker /rotfrukter. Drikk vann eller melk, spis alltid brød til maten og avslutt med frukt eller annen dessert.Øvelse tallerkenmodellen: Sitt to og to og planlegg deres favorittmåltid basert på tallerkenmodellen. Redegjør og diskuter resultatet med de andre i gruppen.
  3. Du trenger normalt 2-3 liter væske per dag. Du får ca 1 liter gjennom maten, resten må du drikke. Når du trener eller spiller kamp går det ytterligere til 1-2 liter per time. Har du ikke nok med vann i kroppen blir din prestasjon raskt dårligere.
  4. Du trenger ca 10 timers søvn per natt når du er ti år. Når du sover (og drømmer) så jobber kroppen med å restituere seg fra skader og bekjempe infeksjoner. Man sover 1/3 av livet.
  5. Vi drømmer hver natt til tross for at vi ikke husker det når vi våkner. Forskere sier at det er viktig å drømme.Øvelse: sitt i ring på gulvet, la barna fortelle om en drøm de har hatt. Deretter får de andre barna prøve å tyde drømmen, si hva de tror den betyr. Bruk gjerne noe (f.eks. en ball) for å markere hvem det er som snakker om sin drøm.
  6. Bør ikke bare svare nei eller ja, men bør tenker nøye over hvor mye man sover
  7. Øvelse

Avslapningsøvelse 1: Ligg ned i en behagelig stilling og lukk øynene. Spenn en kroppsdel av gangen i ca 5 sek. Avslapning mellom hver kroppsdel. Sist spenner du hele kroppen på en gang. Hvil.

Avslapningsøvelse 2: Ligg ned og slapp av. Lytt til lederen som sier: «Nå er armene tunge, nå er leggene tunge o.s.v. Føl på hvordan kroppen føles tung mot gulvet/bakken.

10 År: Trene riktig.

Formålet:
Gjøre spillere mer beviste rundt valgene sine i forhold til å trene mest mulig riktig.

Gjennomføring:
Samle gruppen og ta en samtale/diskusjon rundt spørsmålene nedenfor. Del inn i grupper og be de skrive ned svarene.

Spillere:

  1. Tenk over hvilke deler en trening i fotball kan inneholde.
  2. Lag en øvelse for en bit av treningen (se til at laget dekker opp en hel trening). Prøv ut ved neste trening.
  3. Diskuter med hverandre hvilke av delene som er viktigst for fotballen. Begrunn svarene.
  4. Ta sammen frem alt det dere kan komme på som har betydning for å unngå skader. Skriv ned alle ideer og prioriter de dere mener er de viktigste.
  5. Hvor går grensen for deg for å droppe en trening eller kamp? Diskuter
  6. Pulsen er en god målestokk for hvordan kroppen mår/arbeider.
    1. Gjør et eksperiment. For mer informasjon om pulsen – spør din leder.
    2. Kjenn hjerteslagene/pulsen på håndleddet med pek- og langfinger
    3. Tell pulsen på en kamerat. Tell i 15 sek og multipliser med 4 = puls per minutt.
    4. Den du tar pulsen på skal nå løpe, hoppe og bevege seg skikkelig i et par minutter. Ta pulsen på nytt.
    5. Jamfør resultatene før og etter aktivitet. Diskuter i gruppen.

Ledere:

Mulige svar/ fakta som gruppen kommer frem til.

  1. Oppvarming, hurtighet, teknikk/koordinasjon, styrke/spenst, kondisjon, smidighet/bevegelse.
  2. Oppvarming:
    Minsker risikoen for skader og øker mulighetene for å prestere bedre. Husk å starte stille og rolig, bevege deg slik at hele kroppen blir varm gjennom løping, lek og å spille.Teknikk/koordinasjon:
    Viktig fremfor alt når du er ung. Koordinasjon dreier seg om å beherske kroppen sin slik som balanse og det å kunne gjøre flere ting samtidig. Det beste er å trene teknikk og koordinasjon etter oppvarming før man har rukket å bli sliten. Tren heller sakte og riktig enn hurtig og feil.Styrke/spenst:
    Det er de egenskapene dine muskler har for å utvikle kraft. Før og under puberteten må man gjøre så allsidige øvelser som mulig uansett idrett. Hele kroppen trenger trening. Trening med din egen kropp som belastning – uten redskaper – fungerer utmerket for unge aktive.Hurtighet:
    den kan ofte være avgjørende i mange idretter. Ofte tenker vi på å løpe fort, men det kan også dreie seg om å tenke raskt eller å oppfatte noe først. Det dreier seg om hvor hurtig du reagerer, hvor hurtig du oppfatter at noe må gjøres, hvor hurtig du kan øke farten, hvor fort du løper, går på skøyter o.s.v. 

    Kondisjon/utholdenhet:
    Må man ha for orke å arbeide hardt over lang tid. God kondisjon er også viktig for at du skal må bra. Kondisjonstrening er egentlig oksygentransporttrening og det viktigste her er hjertets mulighet for å pumpe blodet rundt i kroppen. For å trene kondisjon må ditt hjerte altså få arbeide litt ekstra.

    Bevegelighet:
    Under trening og konkurranse arbeider dine muskler intensivt – de trekker seg sammen og blir kortere. Hvis du ikke strekker ut etter trening og kamp kan du ikke ta ut dine bevegelser tilstrekkelig. Derfor bør man avslutte hvert pass med uttøying. Tøyer gjør du gjennom å strekke ut muskelen og holde øvelsen i 10-30 sek.

  3. Tren riktig, vær uthvilt, ha helt og rent utstyr, ikke bli syk, ha det morsomt.
  4. Syk, skadet, lekser, annen idrett, ikke motivert, middag med familien, dra på besøk, bursdag.
  5. Man bruker ofte pulsen for å måle hvor hardt du skal trene og hvordan du har det. Pulsen måler man i det antall slag hjertet slår på et minutt og den varierer fra ca 60 (hvilepuls) til over 200 slag per minutt ved hardt arbeid (makspuls).

Fikk du hjelp?