Rollebeskrivelser styret/utvalg

Leder av Hovedstyret

Oppdrag:

  • LIF trenger å arbeide strukturert med utvikling av klubben på alle områder og nivåer

Ansvar:

  • Hovedstyret og styrets leder har det overordnede ansvar for at klubben til enhver tid utvikler seg innenfor prioriterte områder i henhold til visjon, strategi og mål , blant annet gjennom utvikling, implementering og gjennomføring av løpende tiltaksplaner, samt løpende evaluering og justeringer av planverket
  • Hovedansvar for arbeidet i HS
  • Talsperson for klubben mot interne og eksterne målgrupper
  • Tett dialog med ALLE funksjonsområder (utvalg) i klubben – på alle nivåer
  • Representere LIF i fotballens- og idrettens organer

Leveranser:

  • Forberede og lede HS-møtene
  • Delta i relevante møter i og utenfor LIF, der dette er nødvendig/ønskelig
  • Oppfølging av daglig leder/administrasjonen
  • Oppfølging av vedtak gjort av HS – i samarbeid med administrasjonen/funksjonsansvarlige I HS
  • Oppfølging av klubbens eksisterende planverk, samt initiere evaluering og justering av planverket som et levende og effektivt styringsverktøy

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Hovedstyret
  • Daglig leder / administrasjonen
  • Gruppe- / avdelings- / funksjonsansvarlige i LIF
  • Eksterne målgrupper som påvirker LIFs rammebetingelser (samarbeidspartnere, kommune, sponsorer, idrettsråd etc.)
  • Fotballens organer (NFF, AFK m.fl.)

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Erfaring med organisasjonsutvikling
  • Ledererfaring
  • Analytisk og strategisk kompetanse
  • Visjons- , mål- og resultatorientering
  • Samarbeidsevner (motivere, samordne og kontrollere)
  • Struktur-, system- og gjennomføringskompetanse
  • Kompetanse og erfaring i relasjonsbygging

Daglig leder

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger daglig administrasjon/ledelse av det som skjer i klubben.
  • LIF trenger å besvare henvendelser som kommer per telefon og e-post.
  • LIF trenger daglig ledelse/oppfølging av annet personal som er ansatt/engasjert i klubben.
  • LIF trenger å ha daglig/jevnlig kontakt med kommune, NFF, NIF, krets og andre klubber.
  • LIF trenger oversikt på helheten.
  • LIF trenger budsjetthåndtering – lage budsjett, følge opp regnskapene hele året slik at klubben til enhver tid har oversikt over klubbens økonomi.
  • LIF trenger økonomistyring på daglig basis – godkjenne fakturaer før betaling.
  • LIF trenger å sørge for at alle søknadsprosesser inn mot NFF, NIF, kommune og lotteritilsyn gjøres innenfor de datoene som er satt.
  • LIF trenger ett bindeledd mellom hovedstyret og klubben.
  • LIF trenger at hovedstyremøtene går som planlagt – forarbeid, sekretæroppgaver og etterarbeid slik at hovedstyret kan gjennomføre møtene på en god måte og at vedtak/oppgaver blir fulgt opp i etterkant.
  • LIF trenger at årsmøtene går som planlagt – forarbeid, sekretæroppgaver og etterarbeid slik at årsmøtet kan gjennomføres på en god måte og at vedtak/oppgaver blir fulgt opp i etterkant.

Ansvar/Hva:

  • Ansvarlig for den daglige driften av klubben.
  • Ansvarlig for alle ansatte i klubben.
  • Ansvarlig leder inn mot NFF, Krets, kommune og andre klubber.
  • Ansvarlig for alle søknadsprosesser inn mot NFF, NIF, kommune og eventuelle andre aktører.
  • Ansvarlig for den daglige økonomistyringen.
  • Ansvarlig for rapportering til hovedstyret gjennom hele året.
  • Ansvarlig for at protokoller blir skrevet og sendt ut til medlemmer av hovedstyret.
  • Ansvarlig for at årsmøteprotokoll blir skrevet og signert av 2 desisorer.
  • Ansvarlig for at rutiner i administrasjonen er velfungerende slik at de ansatte kan gjennomføre oppgavene sine på en best mulig måte – dette i samråd med ansatte.
  • Ansvarlig for å avholde 2 medarbeidersamtaler per år med alle ansatte.

Leveranse/Hvordan:

  • Etablering av mandagsmøter der alle ansatte i administrasjonen gjør opp status.
  • Sørge for at oppgaver blir løst kontinuerlig på best mulig måte som ligger under administrasjonen sitt ansvarsområde.
  • Få på plass tydelige arb.instrukser rundt alle ansatte i administrasjonen – og følge opp dette kontinuerlig. Tydeliggjøre hvem som gjør hva og hvor ansvaret ligger.
  • Holde oversikten på alt som skjer i klubben – via ledere av utvalg og hovedstyret og andre ressurspersoner.
  • Lage overordnede handlingsplaner for administrasjonen – både på kort og lang sikt.
  • Hvem samarbeider rollen mest med?
  • Ansatte i klubben
  • Leder hovedstyret
  • Hovedstyrets medlemmer (leder av utvalgene)
  • Ansatte i krets, NFF, andre klubber og kommune
  • Leder av eventuelle grupper
  • Andre ressurspersoner

Hvilken kompetanse er kritiske for å lykkes i denne rollen:

  • Gode samarbeidsevner
  • Evnen til å ha flere baller i luften samtidig
  • Strukturert
  • Gjennomføringsevne
  • Ha nok tid – ingen 0800-1600 jobb
  • Se helheten for hele klubben
  • Omgjengelig
  • Tålmodig
  • Ledererfaring
  • Flink til å prioritere
  • Engasjement for fotballen – klubben
  • Kreativ – nytenkende
  • Tørre og spørre om hjelp – bruke ressurspersoner rundt seg/andre klubber

Anleggsansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger å ha en plan for utviklingen av anleggene på Rolvsrud og Hammer.
  • LIF trenger å ha god dialog med kommunen ift driftstilskudd og utvikling av kommunale anlegg.

Ansvar/Hva:

  • Etablere et anleggsutvalg for utvikling av anlegg.
  • LIF’s langsiktige plan for Rolvsrud og Hammer.
  • Ha dialog med kommunen for å sørge for at de ivaretar sitt driftsansvar på Rolvsrud, dokumentere behov for driftsstilskudd og påvirke kommunes utvikling av Rolvsrud og Hammer.

Leveranser/Hvordan:  

  • Etablering av anleggsutvalg.
  • Lage LIF’s plan/ønsker for anleggsutvikling.
  • Oppfølging av kommunen/idrettsrådet ift deres ansvar.
  • Medlem av idrettsrådet

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Hovedstyre
  • Daglig leder
  • LIF’s ansatte innen anleggsdrift
  • Kommunen/Idrettsrådet

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Erfaring fra drift av anlegg og prosjektering.
  • Ledererfaring.
  • Samarbeidsevner.
  • Strukturert og god til å følge opp

 Sportslig ansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger å systematisere/organsisere det sportslige i klubben
  • LIF trenger en sportslig plan for utvikling av spillere/trenere/ledere i denne klubben
  • LIF trenger enkle og faste prinsipper for tildeling av treningstider på alle nivåer i denne klubben
  • LIF trenger å ha dialog med NFF, Krets og andre klubber vi må samarbeide med
  • LIF trenger å ha dialog med kommune, skoler i vårt område der det kan samarbeides for alles beste
  • LIF trenger å se helheten – topp og bredde – begge kjønn

Ansvar/Hva:

  • Etablere og drive arbeidet i sportslig utvalg
  • Fronte saker fra sportslig utvalg i Hovedstyret
  • Ha tett dialog med alle sportslige ansvarlige (ledere) i klubben, på alle nivåer
  • Drive frem arbeidet rundt sportslige ansettelser som skal godkjennes av Hovedstyret (F.eks. sportslig leder klubb og trener A-lag herre)

Leveranser/Hvordan:  

  • Etablere sportslig utvalg
  • Stillingsinstrukser for alle sportslige lederroller i klubbregi
  • Sportsplan
  • Oppfølging / dialog med sportslige lederroller i klubb
  • Oppfølging / dialog med trenere A-lag/Juniorlag
  • Tett kontakt med sportslig ansvarlige i krets/sone

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Hovedstyret
  • Daglig leder
  • Sportslig ledere i klubb
  • Sportslig ansvarlig krets
  • Andre ressurspersoner utenfor klubb / samarbeidsklubber

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Ledererfaring
  • En teamspiller
  • Strukturert
  • God til å gjennomføre
  • Trener eller ledererfaring i både barne, ungdoms og seniorfotballen

Sammensetning av utvalg:

Sportslig utvalg: representanter fra alle deler av klubben, topp – bredde, begge kjønn.

Markedsansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger en plan for utvikling av sponsor og      markedskonsepter.
  • LIF trenger oppfølging og tett dialog/samarbeid med den/de som jobber med spons/marked i klubb.
  • LIF trenger at arrangementer rundt sponsor/marked planlegges og gjennomføres.
  • LIF trenger at rutiner rundt spons/marked i klubb/avdelinger og lag blir utarbeidet.

Ansvar/Hva:

  • Sitte i hovedstyret og lede markedsutvalget
  • Utarbeide nye sponsorkonsepter i LIF.
  • Planlegge og avholde Kick off/sponsorsamlinger.
  • Ansvarlig for at markedsbudsjett utarbeides og følges opp.

Leveranser/Hvordan:  

  • Etablere markedsutvalg
  • Sørge for at markedsutvalget er sammensatt av riktige personer med rett kompetanse.
  • Lage LIF`s planer om markedsutvikling.
  • Oppdatere og fornye verktøy for å selge LIF.

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Ansatte i LIF som jobber med spons/marked
  • Markedsutvalget
  • Daglig leder
  • Hovedstyret
  • Sponsoransvarlig i lagene
  • De andre utvalgene etter behov

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Nytenkende / Kreativ
  • Engasjert
  • Kunnskap om markedsrelatert arbeid
  • Gjennomføringsevne
  • Samarbeidsvillig

Arrangementsansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • Det er behov for en arrangementsansvarlig I LIF, hvor rollen bør fungere som et bindeledd mellom de ulike lagene/utvalgene  i LIF.
  • Arrangementsansvarlig skal koordinere ulike typer arrangement i klubben.
  • Etablere/innføre Fair Play i LIF generelt – “ å skape en felles forståelse av å være i samme klubb er en suksessfaktor”. (Egen  funksjon i LIF – vedtak 22.10.12).

Ansvar/Hva:

  • Etablere gode rutiner/utforme prosessbeskrivelser tilpasset arrangement/cuper.
  • Koordinere ulike typer arrangement I LIF.
  • Implementere kafé Sleivspark innunder Arr.utvalget.

Leveranser/Hvordan:  

  • Formidle info via LIF’s hjemmesider/Aktivitetskalender/Årsplan.
  • Følge opp at rapporter fra alle arrangementer vedr. evaluering av arrangement/økonomi gjøres tilgjengelig på nett.

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Hovedstyre
  • Daglig leder
  • Informasjonsansvarlig
  • Utvalgene
  • Involverte for de ulike arrangementene i LIF

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Gode samarbeidsevner
  • Ha god struktur – og gode rutiner for oppfølging
  • Økonomiforståelse
  • Engasjement
  • En fordel å ha kjennskap til klubben, samt ha gode medspillere/diskusjonspartnere

Organisasjonsansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger å arbeide strukturert med organisasjonsutvikling
  • LIF skal ivareta en enhetlig og god styring av klubben basert på gjeldende strategi
  • LIF skal ha fokus på kompetanseutvikling
  • LIF skal utvikle en organisasjonskultur hvor klubbens verdier og Fair Play etterleves

Ansvar/Hva:

  • Visjon, ambisjon, verdier og Fair Play etterleves
  • Strategiarbeid
  • Handlingsplan for gjennomføring av strategiske initiativ
  • Rollebeskrivelser i LIF
  • Malverk

Leveranser/Hvordan:  

  • Gjennomføre årlig strategiworkshop inklusive revisjon av mandater og handlingsplan.
  • Fasilitere og tilrettelegge innføring av felles visjon og verdier i LIF ved  ”Train-the-trainer” workshop med lagledere for å ivareta  kommunikasjon av visjon,  verdier og strategi.
  • Tilrettelegge for rapportering  på alle aktiviteter i handlingsplan
  • Implementere felles malverk
  • Bidra til etablering og oppfølging av plan for kompetanseheving i klubben.

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Hovedstyre
  • Daglig leder
  • Fair Play-/Dommeransvarlig
  • Sportslig utvalg
  • Øvrige utvalgsledereledere
  • Alle leveranseansvarlige i aktivitetsplan

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Erfaring med organisasjonsarbeid
  • God virksomhetsforståelse
  • Ledererfaring
  • Gode samarbeidsevner
  • Gjennomføringsevne
  • Strukturert og god til å følge opp

Utstyrsansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • LIF trenger å sentralisere innkjøp og lagring av utstyr.
  • LIF trenger en utsyrsansvarlig som har oversikt over klubbens eiendeler.
  • LIF trenger et eget hovedlager for utstyr.
  • LIF trenger å ha et ryddig forhold til fordeling av utstyr.
  • LIF sine lag skal ha  tilbud om det utstyret som er tilpasset sitt nivå og rettningslinjer fra klubb.
  • Lif  sine lag  har I dag  ofte forskjellig bekledning og utstyr, mangler helhet og samordnet bekledning

Ansvar/Hva:

  • Innkjøp av utstyr som brukes I trenings hverdagen
  • Kontakt mot utstyrsleverandører
  • Sørge for innsamling og/eller ha oversikt over utstyr ved sesongslutt
  • Utforme I sammarbeid med sportslig utvalg en utstyrspakke tilpasset lagene

Leveranser/Hvordan:  

  • Opprette en database med oversikt over utstyr .
  • På sikt ha en database som er tilgjengelig for andre materialforvaltere

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Daglig  leder og de andre gruppene der det skal være behov for utstyr
  • Andre materialforvaltere og lagledere
  • Markeds gruppa
  • Andre aktuelle utvalg

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • God ordensans
  • Økonomisksans
  • Imøtekommende

Økonomiansvarlig

Oppdrag/Hvorfor:

  • Bidra til å utvikle system for god økonomistyring
  • Utøve controller funksjon
  • Internrevisjon
  • Sørge for at LIF holder seg innenfor budsjettene

Ansvar/Hva:

  • Tilrettelegge for gode økonomiprosesser I LIF
  • Lede budsjettarbeidet.
  • Følge opp budsjettene
  • Ha dialog med ekstern revisor
  • Bidra I ansettelsesprosesser innen økonomiområdet

Leveranser/Hvordan:  

  • I samarbeid med HS utarbeide tiltak ved budsjettavvik
  • Tilrettelegge regnskapet for hovedstyre
  • Rådgivning både mot HS og administrasjonen

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med (interne/eksterne)

  • Administrasjonen
  • Hovedstyret
  • Utvalgsledere
  • Lagledere
  • Revisor

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes?

  • Regnskapsutdanning evt lang regnskapserfaring kan kompenseres for manglende formalkompetanse
  • Samarbeidsevner
  • Strukturert og god til å følge opp
  • Gjennomføringskompetanse

Fair Play og dommeransvarlig

Oppdrag/hvorfor:

  • LIF trenger fokus på Fair Play i hele organisasjonen.
  • LIF trenger noen som sørger for at Fair Play håndheves i alle utvalg og inn i hovedstyret.
  • LIF trenger å jobbe mot trenere/spillere/foreldre i forhold til Fair Play.

Deloppdrag:

  • LIF trenger å forsterke fokuset på dommere i klubben.
  • LIF trenger flere dommere.

Ansvar/Hva:

  • Ansvarlig for at Fair Play blir ivaretatt i alle deler i klubben. Administrasjon, hovedstyret, utvalg, trenere, ledere og annet støtteapparat.
  • Sørge for at LIF er en Fair Play klubb.
  • Sørge for at foreldre og andre tilskuere er opptatt av Fair Play.
  • Sørge for at alle lag/spillere signerer Fair Play kontrakter.

Delansvar:

  • Ansvarlig for at de rekruttering av nye/flere dommere inn i klubb
  • Ansvarlig for at dommere i klubben får den opplæring/oppfølging som kreves.

Leveranse/hvordan:

  • Hovedstyret informeres kontinuerlig i arbeidet.
  • Tett samarbeid med sportslig utvalg / sportslig leder.
  • Tett dialog med daglig leder.
  • Dialog med utvalgene.
  • Tett samarbeid med sportslig.

Grensesnitt/hvem samarbeider jeg mest med:

  • Utvalgsledere.
  • Hovedstyret.
  • Daglig leder.
  • Årgangsansvarlige.
  • Trenere og lagledere
  • Fair Play ansvarlig i krets.
  • Dommeransvarlig i krets.

Hvilken kompetanse trenger jeg for å lykkes:

  • Kjennskap til klubben.
  • God struktur.
  • Gode samarbeidsevner.
  • Gjennomføringsevne.
  • Kreativ.
  • Dommererfaring.